W 2022 roku podjęliśmy się wyjątkowych prac – na lwowskim Rynku, obok katedry łacińskiej – tam, gdzie Rynek przechodzi w plac Katedralny i ulicę Halicką – stoi kamienica Szolc-Wolfowiczów. A na jej narożniku umieszczona została rzeźbiarskia kompozycja Chrzest Chrystusa przez Jana Chrzciciela.

Widok na katedrę łacińską od strony Rynku, po prawej stronie widoczna jest część kamienicy Szolc-Wolfowiczów
Kompleks rzeźbiarski od ponad trzystu lat jest ozdobą lwowskiego rynku i w wyniku jego ekspozycji w warunkach zewnętrznych doszło już do nieodwracalnych strat tkanki zabytkowej. Materia skalna, która pierwotnie była użyta do wykonania obiektu, uległa zniszczeniu tak bardzo, że osiągnęła stan krytyczny. W tych warunkach konieczne było podjęcie prac konserwatorskich. Konserwacji poddane zostały nie tylko elementy rzeźbiarskie, ale również wszelkie części montażowe, które są oryginalne lub historyczne. Żeby konserwacja, której się podjęliśmy, jak najdokładniej zabezpieczyła ten cenny zabytek, równolegle prowadzono badania, które pozwoliły na prowadzenie prac z jak najlepszym zachowaniem tkanki historycznej obiektu.
Podczas kilkuletnich prac przy tym skomplikowanym obiekcie podjęliśmy wiele złożonych działań. W roku 2022 r. przeprowadzono rozpoznanie obiektu, badania, a następnie jego demontaż, a także rozpoczęto działania konserwatorskie, które były kontynuowane w kolejnych etapach – wykonano demontaż wszystkich elementów ruchomych kompozycji: figury Chrystusa, figury św. Jana Chrzciciela, plakiet alabastrowych, gzymsów, portretów mieszczan, a następnie przetransportowano je do pracowni konserwatorskiej. W II etapie prac konserwatorskich – w 2023 r. – częściowo udało się znaleźć metody do usunięcia nawarstwień bez uszkadzania polichromii, co okazało się zadaniem karkołomnym i długotrwałym. Przede wszystkim ze względu na niezwykle silne powiązanie i przenikanie się pomiędzy nawarstwieniami a oryginalną warstwą malarską. Dlatego najważniejsze było zatrzymanie postępujących procesów degradacji i tak już bardzo zniszczonego obiektu, a następnie zahamowanie ich skutków. Mijający rok pozwolił dokończyć rozpoczęte prace – III etap prac polegał na kontynuowaniu rozpoczętych prac – wciąż oczyszczana była figura Jezusa, konserwatorzy zajęli się też przeprowadzeniem zabiegów oczyszczenia figury Wiary po wzmacnianiu. Ponadto – aby nadać obiektowi dawny blask i funkcjonalność – skoncentrowano się na wykonaniu uzupełnień ubytków detali alabastrowych i ubytków w rzeźbach wapiennych. Zrekonstruowany został również duży ubytek herbu rodziny Szolc–Wolfowiczów. Wszystkie elementy zostały zabezpieczone, aby mogły wrócić na swoje miejsce po zakończeniu działań wojennych.
Prace nieprzerwanie prowadził zespół, którego działanie koordynowała wybitna konserwator od wielu lat związana związana z ochroną materialnego dziedzictwa polskiego we Lwowie – Anna Kudzia, która mimo wojny, trudnej sytuacji i bardzo wymagających warunków pracy cały czas ratuje, konserwuje i zabezpiecza piękne i ważne zabytki we Lwowie (i nie tylko), aby mogły przetrwać kolejne stulecia.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.